دانستنیهای ضروری در مورد تورهای گردشگری و توریستی

  آیا می دانید هنگام مراجعه به دفاتر خدمات مسافرتى و عقد قرار داد سفر چه نکاتى را باید رعایت کنید تا دچار مشکل نشوید؟


آیا تا به حال با تورهاى مسافرتى سفر کرده‌اید؟ اگر جواب شما به این سؤال مثبت باشد، به یکى از این دو نتیجه رسیده‌اید:

الف ) یا از اینگونه سفرها رضایت دارید و از این به بعد مشترى همیشگى این تورها خواهید بود و پیدا کردن دوستان جدید را به سفر با خودروى شخصى ترجیح مى‌دهید.

ب ) و یا از شنیدن نام تورهاى گروهى تن تان به لرزه مى‌افتد و هنوز هم حسرت از دست دادن پول خود را مى‌خورید.

اگر از دسته اول باشید که هیچ، ولى اگر از افراد گروه دوم هستید حتماً مى‌خواهید بدانید چه اقداماتى باید انجام مى داید تا حالا افسوس آن سفر را نخورید. سفرى که ممکن است هزینه آن گزاف و امکاناتش نامطلوب بوده باشد. اما به راستى هنگام تصمیم گیری در خصوص انتخاب این نوع سفرها به چه نکاتى باید توجه کرد که خاطره خوش آن همیشه ماندگار باشد؟
 
الف) چگونه از معتبر بودن آژانس مسافرتی اطلاع حاصل نمائیم :
برگزاری هر گونه تور (گشت) درداخل، برگزاری تورها به مقاصد خارج از کشور و همچنین برگزاری تورهای ورودی به کشور از وظایف اصلی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی دارای مجوز فعالیت تاسیس و بهره برداری از سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری بوده و فقط این دفاتر مجاز  به فعالیت تورگردانی هستند ، لذا ورود سایر اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین دستگاهها و نهادهای دولتی و خصوصی به امور تور گردانی ممنوع بوده و از نظر سازمان مزبور بعنوان دفاتر غیر مجاز و دخالت در کاردفاتر و شرکتهای خدمات مسافرتی و جهانگردی محسوب شده و متخلفین به مراجع قضایی معرفی می شوند ، لذا تبلیغ و راه اندازی هر گونه تور مسافرتی بدون داشتن مجوز فعالیت بند "ب" خلاف قانون توسعه صنعت گردشگری بوده و متخلفان به حبس تعزیری، جریمه نقدی و پلمپ مکان فعالیت محکوم و برای همیشه از حق داشتن دفتر خدمات مسافرتی و جهانگردی محروم خواهند شد. بنابراین مسافران هنگام سفر با تور باید به یک نکته مهم توجه کنندکه این دفاتر حتماً داراى مجوز باشند چرا که دفاتر خدمات مسافرتى مجاز استانداردهاى لازم را دارند و تنها با داشتن این موارد به آنها مجوز اعطا مى‌شود.

 

ضمن اینکه اگر تخلفى توسط این دفاتر صورت بگیرد، مسافر تحت حمایت سازمان بوده و بنا به صلاحدید سازمان ضمانت‌نامه آنها به نفع مسافر توقیف خواهد شد . شما تورهاى مسافرتى را یا از میان صفحات آگهى روزنامه‌ها و یا از طریق دوستان و آشنایان خود پیدا مى‌کنید.اما به یاد داشته باشید که روزنامه‌ها هیچ تعهدى نسبت به صحت و سقم آگهى‌هاى چاپ شده خود ندارند. پس براى جلوگیرى از پیش آمدن هر مشکل احتمالى ابتدا با کارشناسان گردشگرى سازمان میراث فرهنگى، صنایع‌دستى و گردشگرى تماس بگیرید و براى اولین قدم از مجاز بودن فعالیت آژانس مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید .

 

این کار شما حسن بزرگى دارد، زیرا اگر بعد از سفر براى شما مشکلى پیش آید این سازمان مى‌تواند آژانس مجوز دار را بازخواست و حق‌تان را مسترد کند. ولى اگر آژانس منتخب شما غیرمجاز باشد فقط از طریق قانونى و شکایت به مراجع حقوقى مى‌توانید پرونده خود را دنبال کنید.شما می توانید بدون هیچگونه معطلى اطلاعات مورد نیاز خود را از سازمان میراث فرهنگى، صنایع‌دستى و گردشگرى استان محل اقامت خود دریافت کنید.به یاد داشته باشید که مثلا در تهران حدود 950 دفتر خدمات مسافرتى فعالیت دارد و پیدا کردن یک آژانس معتبر امر بسیار ساده‌اى است.

ب) چند نوع قرارداد تور وجود دارد :
ذکر این نکته ضرورى است که اصولاً در بخش تور دو نوع قرارداد وجود دارد نوع اول قراردادى است که بین آژانس های مسافرتی و مسافران منعقد مى‌ گردد و نوع دوم قراردادی است که بین آژانس‌های مسافرتی و مجریان یا کارگزاران تورهاى مسافرتى انعقاد می یابد . یکى از مشکلات موجود در بخش گردشگری کشور عدم انعقاد قرارداد های نوع دوم می باشد بدیهی است درصورت بروز هر گونه مشکل در این خصوص آژانس‌ طرف قرارداد با مسافران (آژانس ثبت‌نام کننده) پاسخگو خواهد بود .به هر حال آنچه برای شما از اهمیت بسزائی برخوردار است آشنائی با انواع قرارداد های نوع اول می باشد .بنا براین در این بخش به توضیح این مهم خواهیم پرداخت .

با توجه به نوع سفر انتخابی، سه نوع قرارداد تورهاى داخلى، خارجى و کشور امارات پیش روى شما قرار خواهد گرفت.

1) قرارداد تورهاى داخلى :
 این قرارداد در دو صفحه تنظیم شده است که در صفحه اول آن مشخصات دقیق متقاضیان و همچنین جزییات سفر ذکر شده و در صفحه دوم قرارداد مقررات سفر در 13 بند پیش‌بینى شده است و در آن موضوعاتى مانند همراه داشتن شناسنامه عکس‌دار، لغو تور در صورت نرسیدن به حدنصاب 15 نفر و . . . را مى‌بینیم . اگر این قرارداد را به‌طور دقیق مطالعه کنید به احتمال قوى مشکلى نخواهید داشت. نکته مهم در مورد تورهاى گروهى این است که قیمت آن بنابر نوع خدمات ، توافقى است و سازمان متولى، مانند چند سال گذشته بر قیمت‌ها نظارتى ندارد. تا سال 82 قیمت تورهاى ارائه شده باید به تصویب سازمان ایرانگردى و جهانگردى مى‌رسید اما در سال 83 ریاست وقت سازمان میراث فرهنگى، صنایع‌دستى و گردشگرى این دستورالعمل را لغو کرد. به عقیده کارشناسان امور گردشگرى مراجعات مکرر دفاتر خدمات مسافرتى براى تأیید قیمت تورها علاوه بر اینکه باعث بى‌اعتبارى پروانه فعالیت مى‌شد، کارشناسان مربوطه را با مشکلات متعدد مواجه مى‌ساخت .

Comments

Popular posts from this blog

پل قدیم خرمشهر

توریسم سلامت در ترکیه

دره گلستان