پل قدیم خرمشهر

 

تاریخچه پل قدیم خرمشهر

این پل در ابتدا در زمان ساسانیان به وسیله اسرای رومی ‌ساخته شده است که به همین دلیل به آن پل رومی‌ هم گفته می ‌شد و شکل فعلی آن متعلق به دوره صفویه است. البته در زمان پهلوی هم قسمتی‌ از آن بتنی و فلزی شده است. پل قدیم که نخستین پل خرمشهر است و یکی از جاذبه های گردشگری طبیعی و جنگ به حساب می آید، بعد از جنگ ایران و عراق به پل آزادی معروف شد. در ۴۵ روز نخست آغاز جنگ تحمیلی که اواخر سال ۱۳۵۹ هجری شمسی بود، در عملیاتی شبانه و با کارگذاری مواد منفجره توسط ارتش بعث عراق نیمی از پل قدیم خرمشهر تخریب شد تا نیروهای ایران نتوانند برای مبارزه با عراقی ها به خرمشهر وارد شوند اما در عین حال با تخریب پل از ورود نیروهای بعثی به بخش جنوبی خرمشهر و آبادان نیز جلوگیری شده و در واقع این پل توانست آبادان را از اشغال شدن نجات دهد.

در سال ۱۳۳۸ هجری شمسی مصادف با ۱۹۶۰ میلادی بر روی کانال دست کند عضدی که شاخه ای از رودخانه کارون است برای ارتباط شمال و جنوب خرمشهر احداث شده است. ساخت این پل حدود ۱۱ سال طول کشیده است آن هم در دوران دهه ۴۰ خورشیدی که از امکانات مدرن امروزی هیچ خبری نبوده است. پل قدیم از شلوغ ترین جاهای دیدنی خرمشهر قلمداد می شود که عرض رود کارون را با عظمت فراوان طی می کند و در حال حاضر پل قدیم خرمشهر معروف به پل آزادی که عمری ۵۶ ساله دارد بر اثر جراحت ‌های عمیق جنگ تحمیلی، تردد خودروهای سنگین و بی‌ توجهی مسئولان آسیب های جدی دیده است.

نقشه و معرفی بخش های مختلف پل قدیم خرمشهر

نقشه و معرفی بخش های مختلف پل قدیم خرمشهر

این پل تاریخی در نبرد روز های مقاومت خونین شهر به عنوان محافظ و خاک ریز رزمندگان شهر، سد محكمی در برابر تجاوز بعثی ‌ها شد و مقاومت بر روی آن مانع از سقوط بخش دیگری از خرمشهر و جزيره آبادان شد. سال ها پس از آزادسازی خرمشهر کار ترمیم پل آغاز شد و اکنون این پل نیز در ردیف میراث ملی قرار دارد که باید مورد توجه ویژه متولیان میراث فرهنگی قرار بگیرد. این پل ۵۶ سال عمر دارد و در 3 سال اخیر بارها به دلیل فرسودگی و احتمال ریزش مسدود شده است.

پل قدیم آخرین نقطه‌ دفاع در مقاومت 45 روزه و تنها راه ارتباط با خرمشهر در زمان حمله عراق و رساندن مهمات و تجهیزات به شهر بوده است. همچنین دارای نقشی مهم و اساسی در رونق صنعت حمل و نقل، صادرات و اقتصاد هر دو شهر آبادان و خرمشهر و دارای چشم انداز زیبای ساحل پیرامون آن می باشد. پل آزادی یکی از مهمترین مکان خاطره ‌ها و رویدادهای شهر خرمشهر محسوب می ‌شود. این پل ارزشمند ۶۱۶ متر طول و هشت متر عرض دارد که ابتدای جنگ تحمیلی یکی از مسیرهای استراتژیک و مهم برای رزمندگان مقاومت ۴۵ روزه  خرمشهر به شمار می آمد.

Comments

Popular posts from this blog

دره گلستان

مارکتینگ آفلاین در گردشگری سلامت