مارکتینگ آفلاین در گردشگری سلامت
با تبدیل گردشگری سلامت به یک صنعت عظیم که بخش قابل توجهی از اقتصاد بسیاری از کشورها را تشکیل میدهد، تمرکز تعدادی نیز در این بخش به تبلیغات و مارکتینگ معطوف شده است. سرمایهگذاریهای دولتی و برندینگ و قیمتگذاری اصولی در صنعت گردشگری سلامت از اهمیتی حیاتی برخوردارند، اما اگر نتیجه این تلاشها در قالبهای مختلف منتشر نشود و مورد توجه مشتریان بالقوه قرار نگیرد، تمام زمان، انرژی و سرمایهای که برای رشد اولیه به کار رفته هدر میرود. به دلیل وابستگی دو مراحل ابتدایی به مارکتینگ، میتوان آن را مهمترین مرحله برای حفظ بازدهی صنعت گردشگری سلامت دانست.
مارکتینگ به دو بخش آنلاین و آفلاین تقسیم میشود. اولی که از نامش هم پیداست، بر بستر اینترنت شکل میگیرد و بخش اعظم مارکتینگ گردشگری سلامت را تشکیل میدهد. اما امروز به بخش آفلاین و غیراینترنتی مارکتینگ در گردشگری سلامت میپردازیم.
مارکتینگ آفلاین در گردشگری سلامت خود به دو بخش کوچکتر تقسیم میشود، مارکتینگ تبلیغاتی و مارکتینگ کیفی. مارکتینگ تبلیغاتی عموما توسط شرکتهای تسهیلگر گردشگری سلامت و بعضا توسط کشورهای مقصد یا بیمارستانها صورت میگیرد. مارکتینگ کیفی اما مستقیما نقش تبلیغاتی ندارد و غالبا توسط بخش پزشکی-اجرایی مقاصد گردشگری سلامت انجام میشود و مستقیما بر محور عملکرد آنها در قبال گردشگران سلامت قبلی است. در این مطلب روشهای مارکتینگ آفلاین در گردشگری سلامت را بررسی میکنیم.
مانور روی استانداردهای بینالمللی
اولین مورد لیست این مقاله در بخش مارکتینگ کیفی قرار میگیرد و یکی از مهمترین مولفهها برای مارکتینگ موفق و جلب گردشگران سلامت است. مهمترین چیزی که برای یک گردشگر سلامت در وحلهی اول حائز اهمیت است کیفیت خدمات پزشکی کشور مقصد است. از این رو، این استراتژیها شامل در دسترس بودن زیرساختهای پزشکی پیشرفته، گسترش آموزش و مهارت در رشتههای تخصصی پزشکی، ایجاد همکاریهای قوی بین بیمارستانها و موسسات بهداشتی و سرمایهگذاری در راستای رسیدن به فنآوری و پزشکی دقیق است.
داشتن استانداردهایی که کیفیت خدمات بهداشتی ارائهشده در یک موسسه را تایید میکند، عامل دیگری است که روند بازار گردشگری سلامت را تعیین میکند. مقاصدی که در آن مراکز پزشکی مهر تایید کیفیت خدمات خود را از سوی سازمانهای بینالمللی معتبر دریافت کردهاند به شکل چشمگیری در جذب گردشگران سلامت موفقترند. مهر طلایی «کمیسیون مشترک اعتباربخشی سازمانهای مراقبت سلامت»، مهمترین این استانداردهاست.
افتتاح دفاتر بینالمللی توسط شرکتها و بیمارستانها
راهاندازی دفاتر و شعب بینالمللی، وسعت شبکه گردشگری سلامت کشور مقصد را بهطور نسبی افزایش میدهد. این دفاتر عموما توسط شرکتهای تسهیلگر گردشگری سلامت افتتاح میشوند. هرچند، بیمارستانها نیز بعضا به این شیوه رجوع میکنند.بیشتر پروسه تحقیقاتی گردشگران سلامت به شکل آنلاین صورت میگیرد،اما وجود یک دفتر یک شرکت تسهیلگر در کشور مقصد که مقر اصلی آن در کشور مبدا است، منجر به جذب متخصصان گردشگری سلامت و مراکز پزشکی کشور مقصد و شکلگیری همکاریهای بینالمللی در گردشگری سلامت میشود. علاوه بر این، وجود شعب این شرکتها در کشور مقصد و در دسترس بودن فیزیکی آنها، منجر به احساس امنیت مضائف درمشتریان این شرکتها میشود.
تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردی
اگر تا کنون مخاطب برنامههای تلویزیونی خارجی بودهاید، خصوصا در هنگام پخش برنامههای پربیننده مانند برنامههای ورزشی، قطعا به تبلیغات گردشگری کشورهای مختلف برخوردهاید.
شرکتهای گردشگری سلامت هم حالا در این بخش نقش پررنگی دارند و عموم این تبلیغات توسط آنها سفارش داده میشود. آژانسهای گردشگری سلامت ترکیه به خصوص مانور بسیار بالای بر روی مخاطبان عربزبان خود میدهند. جدای از این، در هنگام مسابقات ورزشی، معمولا در کنار زمین بیلبوردهای تبلیغاتی زیادی به نمایش در میآیند که گردشگری را در کشورهای مختلف تبلیغ می کنند، این تبلیغات بیلبوردی بیشتر توسط دولتها رزرو میشود.
Comments
Post a Comment