بخش خصوصی و نقش آن در توسعه گردشگری سلامت ایران
نباید انتظار داشته باشیم که بخش دولتی یکهتاز جذب گردشگر پزشکی باشد و در این عرصه به تنهایی میدانداری کند. در کشورهایی که موفق شدهاند در حوزهی گردشگری پزشکی به توفیق برسند، بخش دولتی و خصوصی با کمک همدیگر توانستهاند که در این حوزه موفق باشند و به عنوان مکمل همدیگر عمل کنند. حضور فعال بخش خصوصی در گردشگری سلامت میتواند موتور محرکه صنعت گردشگری سلامت باشد.
اما واقعیت اینجاست که بخش خصوصی بدون حمایتهای قانونی چندان نمیتواند کاری را از پیش ببرد.
گردشگری سلامت و نقش بخش خصوصی در پیشرفت آن
از آنجایی که گردشگری سلامت ایران صنعتی نوپا در حوزهی گردشگری محسوب میشود، کمکهای دولتی برای پیشرفت آن بسیار مهم و تاثیرگذار است؛ برای مثال تسهیل فرآیند صدور ویزای گردشگران سلامت، تصویب قوانین مربوط به گردشگری سلامت و ایجاد زیرساخت برای آن، شناسایی جاذبههای طبیعی مثل چشمههای آب گرم، اطلاعرسانی مناسب درمورد این نوع گردشگری و غیره.
با وجود اقدامات بخش دولتی برای پیشرفت این صنعت، حضور بخش خصوصی و فعالیت حداکثری آن در این حوزه اهمیت بالایی دارد. در ادامه به برخی از فواید فعالیت بخش خصوصی در گردشگری سلامت خواهیم پرداخت:
- سرعتگرفتن پیشرفت گردشگری سلامت با فعالیت سرمایهگذاران مطلع، متخصص و دلسوز در این حوزه
- بالا رفتن کیفیت خدمات با تمرکز بیشتر
- ارتباط بهتر با کشورهایی که پتانسیل انجام گردشگری سلامت را دارند
- تنظیم بهتر قیمتها نسبت به خدمات مشابه در کشورهای منطقه
- مطالعات تخصصی و برنامهریزی بلندمدت
نقش دولت در تسهیل فعالیت بخش خصوصی در توریسم درمانی
وزارت بهداشت که یکی از مهمترین نقشها را در پیشرفت گردشگری سلامت دارد، باید با برنامهریزی مناسب به تسهیل فعالیت بخش خصوصی کمک کند.
آقای قاضیزاده هاشمی، وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دربارهی اهمیت بخش خصوصی در توسعه گردشگری سلامت میگوید:
در ادامه به راهکارها و نحوهی حمایت از بخش خصوصی در حوزهی گردشگری سلامت توسط بخش دولتی میپردازیم:
۱. قانونگذاری: وزارت بهداشت به نمایندگی از دولت میتواند با شناسایی موانع حضور بخش خصوصی و انجام مطالعات درمورد پتانسیلهای درمانی، پزشکی و طب سنتی در ایران مقرراتی را تعیین کرده و به مجلس تقدیم کند. از آنجایی که گردشگری سلامت حوزهای جدید در صنعت گردشگری است، دولت موظف است نمایندگان و قانونگذاران را از پتانسیلهای این بخش مطلع کرده و از لوایح تقدیمشده به مجلس دفاع کند. شایان ذکر است که وزارت بهداشت میتواند قوانین مستقلی در قالب آییننامه به بخشهای مربوطه مثل سازمان گردشگری، بیمارستانها و سازمان نظام پزشکی ابلاغ کند.
۲. ایجاد بسترهای مناسب برای سرمایهگذاران داخلی و خارجی: دولت باید با تشویق سرمایهگذاران به شکلهای مختلف، بستر مناسبی را برای ورود سرمایهگذاران به بازار داغ گردشگری سلامت فراهم نماید؛ اقداماتی نظیر اعطای املاک مناسب به این بخش، شناسایی پتانسیلها و بهبود وضعیت آنها تا حد ممکن، بهروز بودن اطلاعات، تشویق به افزایش اطلاعات علمی پزشکی توسط پزشکان، پرستاران و کادر درمانی حاضر در بخش گردشگری سلامت، اعطای وامهای کمبهره به فعالان این حوزه و درکل بهبود فضا برای جذب و ترغیب سرمایهگذاران.
۳. بهبود تکنولوژی و کمک به تجهیز مراکز درمانی: هرچه یک کشور پزشکان حاذقتر و مراکز درمانی مجهزتری داشته باشد، طبیعتاً امکان حضور گردشگر سلامت در آن کشور بیشتر خواهد شد و هر گردشگر سلامت اگر خاطرهی خوبی از گردشگری خود داشته باشد، افراد دیگر را نیز برای سفر به آن کشور تشویق میکند. از طرفی اگر فضای درمانی تا حدی پیشرفته باشد، سرمایهگذاران علاقهی بیشتری برای سرمایهگذاری در این بخش نشان خواهند داد.
۴. تبلیغات و اطلاعرسانی: یکی از مهمترین ابزار دولت برای کمک به بخش خصوصی و جذب سرمایهگذاری، اطلاعرسانی و تبلیغات است. این موضوع باعث خواهد شد تا علاوه بر جذب گردشگر و بهبود گردشگری سلامت، سرمایهگذاران نیز با این حوزهی جدید آشنا شده و به سرمایهگذاری در این بخش ترغیب شوند.
همانطور که مشاهده کردید، بخش دولتی نباید ناگهان حوزهی گردشگری سلامت را رها کرده و صرفاً با سپردن آن به بخش خصوصی و سرمایهگذاران، حضور آنها را تسهیل کند؛ بلکه تسهیل حضور بخش خصوصی در واقع به معنای همکاری درست و موثر بخش خصوصی و دولتی برای پیشرفت این حوزه میباشد.
حمایت از بخش خصوصی، ضامن ارتقای گردشگری سلامت
قوت بخش پزشکی در ایران، پتانسیلهای درمانی طبیعی و اسلامی بودن کشورمان از مهمترین عواملیست که باعث میشود افراد ایران را به عنوان کشور مقصد درمانی خود انتخاب کنند. برخی تخصصهای درمانی مانند چشمپزشکی، عمل زیبایی بینی، عملهای پیوند قلب و کبد، امکانات کلینیکی و پاراکلینیکی و مراقبتهای پس از درمان، از نکات مثبت گردشگری سلامت در ایران است که به نسبت کشورهای هممرز مثل عربستان، امارات، پاکستان و ترکیه از قیمت مناسبتری نیز برخوردارند. این جنبههای مثبت گردشگری پزشکی نباید نادیده گرفته شود و میبایست با مطالعات دقیق و برنامهریزیهای درست در این زمینه پیشرفت نیز حاصل شود.
بخش خصوصی با کمک بخش دولتی و جذب سرمایهگذاران داخلی و خارجی میتواند با تمرکز در این بخش و همکاری سازمان گردشگری و میراث فرهنگی باعث بهبود گردشگری سلامت در ایران شود. بر اساس برنامهی ششم توسعه کشور، ایران برنامه دارد تا سال 2022 بین 500 تا 600 هزار گردشگر سلامت را جذب کند و در صورتی که هرکدام به طور میانگین 5 هزار دلار در هر سفر خرج کنند، درآمد بسیار زیادی را نصیب کشور خواهد کرد و به همین شکل اشتغالزایی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
Comments
Post a Comment