خانه آیت الله طالقانی

 

درباره

این بزرگ مرد که یکی از فعالان انقلاب بود؛ اکثر جلسات و تصمیمات مهم خود را در خانه پدریش که در روستای گلیرد طالقان قرار داشت برگزار می کرد. این خانه یکی از قدیمی ترین خانه های روستای گلیرد است که قدمت تاریخی آن حدود یک قرن و نیم است. نکته جالبی که در مورد این خانه وجود دارد و توجه خیلی از گردشگران را به خود جلب کرده، این است که خانه تمام شکل خود را از سال اول ساخت تا الان حفظ کرده است.

البته این موضوع را هم بدانید که جنس این خانه سنگی نیست و تماما از خشت و گل ساخته شده و همین موضوع است که گردشگران را حیرت زده می کند. می توان به صراحت گفت که، خانه آیت الله طالقانی بی شک یکی از خوش شانس ترین خانه های روستاست؛ زیرا به جز مرحوم آیت الله محمود طالقانی چند تن از بزرگان دیگری مانند ثقه السلام مصطفی، آیت الله سید ابوالحسن و آیت الله سید محمود که همه در پی عدالت خواهی و انصاف بودند را، در خود جای داده است. آیت الله محمود طالقانی پس از این که در مجلس جمهوری اسلامی پذیرفته شد، به دلیل تغییر مکان در شغلش که  تهران بود، مجبور شد از خانه با صفای پدری خود جا به جا شود و یک خانه کوچک را در خیابان انقلاب امروزه تهران تهیه کند؛ که متاسفانه بعد از حدود چند سال زندگی در خانه تهران دار فانی را وداع گفت.

این مطلب را هم اضافه کنیم که در زمان حال هر دو خانه های آیت الله طالقانی به مکانی فرهنگی و گردشگری تبدیل شده اند. خانه ای که در روستای گلیرد واقع شده به مکان فرهنگی و گردشگری تبدیل شده و همه موضوعاتی که در آن قرار دارند؛ همه مرتبط با جنبش های بزرگ مرحوم آیت الله طالقانی می باشد. خانه دوم هم که در تهران واقع شده، به یک کتاب خانه زیبا تبدیل شده است و تمام کتاب هایی که در آنجا قرار دارد؛ همه مرتبط با انقلاب و سخنان خود آیت الله طالقانی است. جالب است بدانید خانه ای که در گلیرد واقع شده، در زمانی که ایت الله زنده بودند به نوعی مکان تدریس برای افراد و بچه های بی بضاعت و بی سرپرست بوده است.

تاریخچه

خانه روستای آیت الله طالقانی به دلیل دارا بودن پیشینه غنی و قدیمی، سن زیادی دارد که این سن را حدود ۱۵۰ سال تخمین زده اند و خانه در سال ۱۳۷۷ به ثبت ملی رسیده است. این خانه ساده و با صفا از پدر آیت الله به ارث رسیده و در دوران قاجار قبل از پهلوی ساخته شده است. اگر می خواهید جزئیات کامل خانه آیت الله محمود طالقانی را بدانید، اگر همچنان راجب خانه و خود آیت الله طالقانی کنجکاو هستید با مستر بلیط همراه باشید؛ تا هر آنچه را که نیاز است شرح دهیم.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

Comments

Popular posts from this blog

پل قدیم خرمشهر

توریسم سلامت در ترکیه

دره گلستان