مزایای گردشگری سلامت در جهان

 صنعت گردشگری یکی از وسیع ترین و متنوع ترین صنعت های دنیا برای افزایش درآمد غیر نفتی کشورها و رونق اقتصادی آن ها محسوب می شود. در سال های اخیر گردشگری سلامت در جهان رونق چشمگیری پیدا کرده است و روز به روز بر تعداد کشورهایی که از گردشگری پزشکی برای افزایش رونق اقتصادی خود و درمان بیماران استفاده می کنند افزوده می شود. بنابراین می توان گفت تفاوت گردشگری عادی و گردشگری سلامت در این است که در گردشگری سلامت هدف از مسافرت به شهرها و کشورهای مختلف، درمان بیماری ها و ارتقای سلامت افراد است حال آن که در گردشگری عادی هدف اصلی بازدید از اماکن تاریخی و تفریحی و بهره مندی از امکانات رفاهی است.

گردشگری سلامت در جهان از زمان های گذشته نیز مورد توجه کشورهای مختلف از جمله هند، رم و یونان قرار داشته و این کشورها با ساخت مجتمع های گردشگری در اطراف چشمه های آب گرم و حمام های سنتی به درمان بیماری ها و جذب گردشگران کمک می کردند. بعد ها با ساخت بیمارستان ها و مراکز درمانی در کشورهای مختلف، این صنعت روز به روز گسترش بیشتری پیدا کرد و رونق گرفت. هم اکنون گردشگری سلامت در جهان به سه دسته تقسیم می شود:

گردشگری طبیعت درمانی

در این نوع گردشگری درمانی از طبیعت و منابع طبیعی آن نظیر دریاچه نمک، چشمه های آب گرم، تابش آفتاب، ماساژ طبی و… برای درمان انواع بیماری های پوستی، عضلانی، تنفسی و غیره استفاده می شود.

گردشگری تندرستی و آرامش

این نوع از گردشگری سلامت در جهان، بیشتر برای افرادی کاربرد دارد که برای رهایی از شلوغی ها و آلودگی های شهری و تنش های روزمره زندگی به آن روی می آورند و با بهره مندی از آرامش موجود در طبیعت به دنبال درمان مشکلات روحی خود هستند.

گردشگری پزشکی

گردشگری پزشکی مهمترین و رایج ترین زیر شاخه گردشگری سلامت در جهان به حساب می آید زیرا این نوع گردشگری برای درمان بیماران و انجام عمل های جراحی در بیمارستان هایی که دارای امکانات پزشکی و هزینه درمانی مناسب و به صرفه ای هستند صورت می گیرد.

ارائه فعالیت های مربوط به گردشگری سلامت در جهان به ویژه گردشگری پزشکی، کار هر کشور با هر سطح علمی و پزشکی نیست بلکه برخورداری از پزشکان مجرب و متبحر، بالا بودن دانش علمی و پزشکی آن کشور و وجود بیمارستان های استاندارد به همراه تجهیزات کامل پزشکی و در نهایت خدمات رفاهی، اقامتی و گردشگری مناسب از مهمترین و اصلی ترین نکاتی است که کشورهای مدعی ارائه گردشگری سلامت باید به آن توجه کنند.

بهترین کشورهای گردشگری سلامت در جهان

در سال های اخیر و با توجه به پیدایش و گسترش بیماری های مختلف در سطح دنیا، افراد زیادی برای درمان بیماری های خود به کشورهایی که قطب گردشگری سلامت در جهان محسوب می شوند سفر می کنند در این میان تعدادی از کشورها با ارائه امکانات پزشکی و درمانی به روز و با کیفیت بالا و امکانات رفاهی و اقامتی با قیمت مناسب، سعی در جذب توریست های سلامت از سایر نقاط دنیا دارند در ادامه به معرفی تعدادی از این کشورهای گردشگری سلامت در جهان پرداخته می شود.

مالزی

کشور مالزی دارای بهترین امکانات درمانی با هزینه مناسب برای گردشگری سلامت در جهان است به همین دلیل بیشتر افرادی که به این کشور مراجعه می کنند بیمارانی از کشورهای جنوب شرقی آسیا و کشورهای مسلمان هستند. علاوه بر تجهیزات پزشکی مناسب، وجود اتاق هایی شبیه به هتل و استخرهای آب درمانی در بیمارستان های این کشور باعث جذب بیماران و رونق گردشگری سلامت شده است.

هند

شهرت دیرینه هند در زمینه گردشگری سلامت در جهان سبب شده تا بسیاری از بیماران از اقصی نقاط دنیا به ویژه کشورهای غربی برای صرفه جویی در هزینه های درمانی خود به خصوص عمل های جراحی، به این کشور سفر کنند. استفاده از تورهای گردشگری مختص گردشگران سلامت و بازدید از مکان های دیدنی سبب شده تا افراد بتوانند در کنار درمان بیماری خود از مکان های زیبا و دیدنی این کشور نیز بازدید کنند.

تایلند

این کشور به دلیل ارائه خدمات ارزان قیمت و دریافت آسان ویزا از نظر گردشگری سلامت در جهان، دارای شهرت بسیاری است و هر ساله گردشگران سلامت بسیاری را در زمینه های دندان پزشکی، ماساژ درمانی و درمان بیماری های پوستی به خود اختصاص می دهد.

ترکیه

ترکیه به دلیل قرارگیری در بین دو قاره آسیا و اروپا بهترین گزینه برای بهره مندی از خدمات گردشگری سلامت در جهان محسوب می شود و از نظر خدماتی نظیر جراحی مغز و اعصاب، تست های ژنتیک و پیوند اعضاء جزء پرطرفدارترین کشورها برای گردشگری سلامت است. علاوه بر استفاده از خدمات پزشکی، بازدید از شهرهای مختلف و جاذبه های آن ها به همراه استفاده از حمام های سنتی و آب گرم های معدنی از دیگر نکات مثبت این کشور برای جذب گردشگر سلامت است.

کره جنوبی

این کشور نه تنها در زمینه فناوری دیجیتال دارای شهرت و محبوبیت است بلکه به دلیل استفاده از امکانات پیشرفته پزشکی و بیمارستان های مجهز به عنوان یکی از بهترین کشورهای گردشگری سلامت در جهان شمرده می شود و سالانه مسافران زیادی را به منظور استفاده از امکانات درمانی به خود جذب می کند. البته استفاده از اتاق های دارای حمام خصوصی و امکاناتی نظیر رایانه و اینترنت برای بیماران باعث توجه و علاقه بیشتر افراد به آن شده است.

امروزه زندگی در کشورهای صنعتی و هزینه های بالای درمانی و همچنین راحتی حمل و نقل و مسافرت های بین المللی سبب شده تا افراد بسیاری برای کاهش هزینه های درمانی خود به کشورهایی که در زمینه گردشگری سلامت در جهان فعالیت می کنند روی بیاورند و با صرف وقت و هزینه مناسب، از خدمات درمانی با کیفیت بالا برای درمان بیماری خود استفاده کنند و در عین حال از امکانات تفریحی و گردشگری این کشورها نیز بهره مند شوند.

Comments

Popular posts from this blog

پل قدیم خرمشهر

توریسم سلامت در ترکیه

دره گلستان