تمهیدات ویژه اتحادیه اروپا برای بهبود صنعت گردشگری سلامت

 صنعت مسافرت پزشکی در طول چند دهه اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده است و دلیل این امر ارتقا زیرساخت مراقب بهداشتی در بسیاری از کشورها، افزایش سرمایه‌گذاری در بازار مسافرت پزشکی و پیشرفت فناوری است. در این میان جاذبه‌های کشورهای اروپایی را نباید دست کم گرفت. خوب است بدانیم که جزیره خوار در کرواسی مهد گردشگری سلامت اروپا قلمداد می‌شود. اما به راستی گردشگری سلامت در اروپا چه جایگاهی دارد؟

کشورهای اروپایی از نظر خدمات و تسهیلات گردشگری سلامت چه جایگاهی دارند؟

در سال‌های اخیر بازار مسافرت پزشکی در اروپا به صورت تصاعدی رشد کرده است و کشورهای اروپایی بسیاری به تدریج درحال تبدیل شدن به بازیکنان اصلی در این صنعت هستند. یکی از محرک‌های کلیدی این رشد در سفر سلامتی در اروپا دستورالعمل اروپایی سال ۲۰۱۴ در زمینه مراقبت‌های بهداشتی فرامرزی است که به شهروندان اتحادیه اروپا امکان دسترسی آسان به مراقبت‌های بهداشتی در تمامی اعضای این اتحادیه را می‌دهد. با این شرایط، تمامی پرداخت‌ها درداخل کشورهای عضو قابل انجام است.

از زمان تدوین این دستورالعمل، کشورهای واقع در اروپای شرقی و مرکزی نظیر ترکیه، لهستان، جمهوری چک، لتونی، مجارستان و رومانی به مقاصد گردشگری جالب توجه برای شهروندان غرب اروپا تبدیل شده اند.

دلایل مختلفی را می‌توان برای چرایی مسافرت این بیماران به دیگر کشورها با اهداف مسافرت سلامتی برشمرد اما رایج‌ترین آنها عبارتند از دسترس ناپذیری عمل مورد نیاز در کشورهای مبدأ، مقرون به صرفه بودن و کیفیت بالاتر مراقبت پزشکی در خارج و بهره گیری از فرصت تعطیلات به همگام دوره نقاهت.

گردشگری سلامت در اروپا و انواع آن

سفر پزشکی یکی از زیرمجموعه‌های گردشگری سلامت است که دو عضو دیگر هم دارد: گردشگری تندرستی و گردشگری اسپا. سفر پزشکی شامل درمان بیماری می‌شود درحالی که بازار گردشگری رفاه یا حال خوب دربرگیرنده ارتقا احساس خوشبختی شخصی از طریق جوانسازی و فعالیت های خوشایند است. از سوی دیگر گردشگری اسپا شامل پیشگیری از بیماری و حفظ سلامتی از راه گستره وسیعی از اقدامات پزشکی و غیر پزشکی می‌شود و هرکدام از اینها اثر بسیار بزرگی بر اقتصاد اعضای اتحادیه اروپا داشته و دارند.

بر اساس گزارشی که در سال ۲۰۱۷ از سوی مدیر کل اتحادیه اروپا برای سیاست‌های داخلی با نام «گردشگری سلامت در اتحادیه اروپا: یک بررسی کلی» انجام شده است، گردشگری سلامت در اروپا ۴۷ میلیارد یورو ارزش دارد. این رقم ۴٫۶ درصد بازار گردشگری کل و ۰٫۳۳ درصد از تولید ناخالص ملی ۲۸ عضو اتحادیه اروپا را در برمی‌گیرد.

آلمان، سوئد، لهستان، ایتالیا و فرانسه بازیگران اصلی در بازار گردشگری سلامت در میان ۲۸ عضو اتحادیه اروپا هستند؛ با این توضیح که بازار گردشگری سلامت در این کشورها ۷۵ درصد از کل بازار آنها در تمامی عرصه‌ها را شامل می‌شود.

اقدامات مشترک کشورهای اروپایی در زمینه گردشگری سلامت

در سراسر اتحادیه اروپا چندین مدل و سازمان برای سفر پرشکی وجود دارد که با آن دستورالعمل مذکور در مورد مراقبت‌های سلامتی فرامرزی تجهیز می‌شوند، برخی از این کشورها برای تأمین خدمات مراقب بهداشتی معینی به دیگر کشورها و تحت شرایط مشخص همکاری کرده‌اند.

Comments

Popular posts from this blog

پل قدیم خرمشهر

توریسم سلامت در ترکیه

دره گلستان