گردشگری سلامت در کشورهای مختلف

 گردشگری سلامت، بخش مهمی در گردشگری محسوب می‌شود. افراد بسیاری برای درمان به مناطق دیگر می‌روند و درآمد حاصل از این نوع گردشگری روز به روز در حال افزایش است. هر ساله هفت میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل مسائل پزشکی سفر می‌کنند و این سفرها، گردش مالی صد میلیاردی ایجاد می‌کند.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، گردشگری پزشکی یا توریسم پزشکی، شاخه‌ای از گردشگری سلامت است که در آن شخص از کشور خود به سایر نقاط دنیا سفر می‌کند تا از خدمات پزشکی کشور مقصد در مراکز درمانی بهره‌مند شود. در اغلب موارد، هدف از توریسم پزشکی بهره‌مندی از قیمت پایین خدمات پزشکی یا دریافت سریع‌تر خدمات در سایر نقاط دنیاست.

توریسم پزشکی با سفرهای معمولی پزشکی متفاوت است. در سفرهای معمول، شخص از کشوری کمتر توسعه یافته برای دریافت خدمات پزشکی به کشورهای پیشرفته می‌رود و دلیل آن نبود خدمات مشابه در کشورش است. در حالی که در توریسم پزشکی خدمات مشابه ارائه می‌شود ولی توریست کشور دیگر را عمدتا به دلیل هزینه پایین‌تر ترجیح می‌دهد.

محققان اظهار کرده‌اند: مقاصد اصلی گردشگری سلامت اروپا عبارتند از: بریتانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا.

نسل‌های قدیمی‌تر بیشتر برای درمانهای ضروری به کشور دیگری می‌رفتند و این در حالی است که نسل جدید برای درمان‌های زیبایی هم سفر می‌کنند.

هر ساله هفت میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل پزشکی سفر می‌کنند و این سفرها، گردش مالی صد میلیاردی ایجاد می‌کنند که انتظار می‌رود در سال 2018 این رقم به 150 میلیارد دلار افزایش یابد.

کارشناسان معتقند: درآمد حاصل از گردشگری سلامت در اروپا به حدود 12 میلیارد یورو می‌رسد.

گردشگران سلامت مقاصد خود را چطور انتخاب می‌کنند؟

افراد تحت تاثیر متغیرهای بسیاری مقصد گردشگری سلامت را انتخاب می‌کنند که شامل حرفه‌ای بودن، کیفیت امکانات و خدمات، زمینه فرهنگی و هزینه‌ها می‌شود.

در حال حاضر، ایتالیا 17 درصد از سهم گردشگری سلامت اروپا را از آن خود کرده است که در حال حاضر نزدیک به دو میلیارد یورو است.

کارشناسان گردشگری سلامت می‌دانند که ایتالیا توان بالقوه بسیاری در زمینه گردشگری سلامت دارد.

نظرسنجی‌های اخیر نشان داده است که 53 درصد از اروپایی‌ها  تمایل دارند که در سایر کشورهای اتحادیه اروپا مراقبت‌های بهداشتی را دنبال کنند.

ایتالیا ارائه‌دهنده خدمات ویژه در خصوص نورولوژی، جراحی قلب، انکولوژی، بارداری و ارتوپدی است.

کشور ترکیه توانسته در زمینه گردشگری سلامت در کاشت مو موفق باشد. بر اساس گزارشی در سال 2017، این کشور حدود 700 هزار گردشگر سلامت در این بخش داشته است. گردشگری پزشکی در ترکیه حدود 10 برابر افزایش داشته است و تخمین زده شده که  به 850 هزار نفر برسد.

بر اساس گزارش‌ها، ایالات متحده اولین جایگاه را از آن خود کرده است.

در لیست مقاصد برتر برای اهداف گردشگری پزشکی کره جنوبی؛ رتبه دوم،  ترکیه؛ رتبه سوم،  تایلند؛ رتبه چهارم و آلمان؛ رتبه پنجم را دارد.

کره جنوبی، مالزی و دبی از جمله کشورهایی هستند که برای جذب بیمار خارجی با ایجاد مراکز پزشکی در حال سرمایه‌گذاری هستند.

لازم است بدانیم که مهمترین مزیت گردشگری پزشکی، ارزان بودن خدمات  نسبت  به دیگر کشورها است.

در ذیل مقصدهای دیگری برای گردشگری پزشکی در جهان معرفی می‌شوند:

 ایران

در حال حاضر هند پیشرو در ارائه ارزان‌ترین خدمات است که با ورود ایران به توریسم پزشکی و با توجه به امکانات ایران و البته جاذبه‌های توریستی بسیار بیشتر، توانایی جذب توریست‌های بیشتری نسبت به هند وجود دارد.

آب درمانی

 جاذبه مهم دیگر ایران، آب درمانی است که در توریسم سلامت بسیار مورد توجه است. طبق آمارها حدود ۴۵ میلیون گردشگر در جهان از آب درمانی برای معالجه خود استفاده می‌کنند که ایران با دارا بودن بیش از ۱۰۰۰ چشمه آب معدنی شناخته شده توانایی جذب سهم بالایی در این حوزه را دارد.

لجن درمانی

 لجن درمانی در توریسم سلامت از جایگاه خوبی برخوردار است و ایران نیز با دارا بودن مناططقی همچون سواحل دریاچه ارومیه یا دامنه‌های کوه تفتان، آمادگی دارد تا در این زمینه نیز جاذبه توریستی باشد.

نمک درمانی

 یکی از جاذبه‌ها که به تازگی مورد توجه توریست‌های بین‌المللی قرار گرفته غار درمانی و نمک درمانی است. ایران با داشتن چندین گنبد نمکی می‌تواند در این خصوص نیز به یکی از قطب‌های گردشگری پزشکی تبدیل شود.

طب سنتی

 جاذبه دیگری که در چندوقت اخیر در کشور مورد توجه قرار گرفته و حتی رشته‌های دانشگاهی آن در حال جذب دانشجو هستند، طب سنتی ایرانی است.

از آنجا که هزینه‌های پزشکی در ایالات متحده همچنان افزایش می‌یابد، بسیاری از گردشگران پزشکی در جستجوی مقاصد دیگر برای این هدف هستند تا خدمات پزشکی را با کیفیت مشابه و نرخ بسیار کمتر دریافت کنند. 

هند

هند یکی از کشورهای کلیدی در صنعت گردشگری پزشکی است و برای ارائه خدمات سلامتی و درمان با تکنولوژی‌های پیشرفته تلاش می‌کند. هزینه‌های مقرون به صرفه برای بیماران، یکی از مهمترین گزینه‌ها برای انتخاب این کشور است.

علاوه بر کیفیت و مقرون به صرفه بودن خدمات بهداشتی و سلامتی در این کشور، مناظر زیبا و معماری چشم‌انداز در توسعه صنعت گردشگری پزشکی موثر هستند.

محققان اظهار کردند: زمان انتظار در بخش سلامت، نزدیک به صفر است، زیرا برنامه‌ریزی خدمات در این بخش به سرعت بعد از تشخیص انجام می‌شود.

هزینه‌‎های درمانی در این کشور در مقایسه با ایالات متحده، 65 تا 90 درصد کمتر است.

برزیل

سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرد: برزیل در رده بهترین کشورهای ارائه دهنده خدمات درمانی در امریکای لاتین است و بعضی از مشهورترین جراحان جهان در این کشور هستند.

این کشور مرکز بزرگ پزشکی زیبایی و پلاستیک است و سومین کشور بعد از ایالات متحده و چین در این زمینه محسوب می‌شود. خدمات جراحی زیبایی و پلاستیک مقرون به صرفه از موارد مهم در جذب گردشگران سلامت است.

هزینه‌های پزشکی در برزیل در مقایسه با ایالات متحده، 20 تا 30 درصد کمتر است.

Comments

Popular posts from this blog

پل قدیم خرمشهر

توریسم سلامت در ترکیه

دره گلستان