صنعت گردشگری سلامت و نقش کیفیت ارائه خدمات
سالانه تعداد زيادي از گردشگران به منظور معالجه به کشورهاي ديگر سفر ميکنند و ضمن استفاده از خدمات درماني و پزشکي، به بازديد از نقاط ديدني کشورها ميپردازند. اين شيوه از گردشگري در حال حاضر در اکثر کشورهاي دنيا معمول شده است و به عنوان يکي از ابعاد گردشگري به توسعه پايدار و پويايي اقتصاد کشور کمک مي نمايد. با توجه به کم هزينه بودن و پردرآمد بودن اين صنعت، بسياري از کشورهاي درحال توسعه، توجه خود را بر اين بخش از صنعت متمرکز و براي آن برنامه ريزي ميکنند.
بیماران نیز علاوه بر خدمات ارزان درمانی، به دنبال كیفیت قابل قبول و البته شرایط مناسب اقامت می گردند. به همین علت بیماران مسیر كشورهایی را در پیش گرفتند كه بتوانند علاوه بر قیمت و كیفیت، از اقامت مناسبی هم برخوردار باشند.
ایران هم یكی از كشورهایی است كه علاوه بر جاذبه های فراوان گردشگری، قابلیت های مناسبی در زمینه درمان دارد با این حال و با وجود همه این پتانسیل ها، تاكنون ساز و كار مناسبی برای هدفمند شدن این صنعت در ایران وجود نداشته و وجود دلال ها نیز زنگ خطری برای فراری دادن بیماران خارجی محسوب می شد. افرادی كه تنها به بازاریابی و آوردن بیمار به داخل كشور می پردازند و خدمات را با قیمت های گزاف به آنها ارائه می کنند و حتی شرایط اقامتی مناسبی نیز برای این گردشگران آماده نمی نمایند.
طبق بررسی صورت گرفته درIHRC (The International Healthcare Research Center), ایران با وجود داشتن پزشکان حرفه ای و مراکز درمانی پیشرفته و استاندارد و با در نظر گرفتن هزینه پایین تر نسبت به کشورهای رقیب, درزمینه شاخص گردشگری سلامت در رتبه ۴۱ جهان قراردارد.
این رتبه بندی بر اساس ۳ فاکتور بررسی محیطی کشور مقصد (فرهنگی, سیاسی و اقتصادی), بررسی صنعت پزشکی (مراکز درمانی, امکانات پزشکی و زمان انتظار) , و کیفیت خدمات ارئه شده به توریست انجام شده است. کشورهای پیشرو در این دسته بندی به صورت زیر عنوان شده اند:
Comments
Post a Comment