فروش کلیه به خارجی‌ها توهین‌آمیز است

 

اخبار,اخباراجتماعی,پیوند اعضا

 

 اخباراجتماعی  - فروش کلیه به خارجی‌ها توهین‌آمیز است

  صدای بیمارانی که ماه‌ها پشت در اتاق عمل منتظر مانده اند، خانواده‌هایی که برای تهیه مبلغ زیر‌میزی زمین را به زمان دوخته اند و همراهانی که شب را تا صبح به امید درمان بیمارشان در پیاده رو های خیابان گذرانده‌اند در گذشته به گوش کسی نمی‌رسید.در چند ماه اخیر اما عزم جزم وزارت بهداشت بر تغییر رویه‌های حاکم بر جامعه پزشکی، مسئولان را بر آن داشت تا ابتدا با تصویب طرح جامع نظام سلامت و پس از آن با ابلاغ کتاب نسبی ارزش گذاری خدمات پزشکی و واقعی کردن تعرفه‌های پزشکی راه پر سنگلاخ درمان را برای شهروندان هموار کنند.

اگر چه به عقیده بسیاری از کارشناسان پزشکی، قضاوت درباره طرح‌های وزارت بهداشت را باید به آینده موکول کرد، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور معتقد است که با همراهی و همکاری جامعه پزشکی می‌توان از تکرار اتفاقات ناخوشایند گذشته جلوگیری کرد. علیرضا زالی در گفت و گو با آرمان این نوید را می‌دهد که تا سه سال آینده و با واقعی شدن تعرفه‌ها می‌توان جامعه پزشکی بدون زیرمیزی را تصور کرد.


 از زمان ریاست شما بر سازمان نظام پزشکی به ویژه پس از استقرار دولت یازدهم بارها بر موضوع گردشگری سلامت تاکید شد. سازمان نظام پزشکی و در گستره‌‌ای وسیع تر، وزارت بهداشت برای تحقق این هدف چه اقداماتی انجام داده‌اند؟
همان طور که اشاره کردید سازمان نظام پزشکی در سال‌های اخیر بارها بر موضوع گردشگری سلامت و افزایش ظرفیت‌های پزشکی در کشور تاکید کرده است. پافشاری ما در این حوزه نیز مبتنی بر ظرفیت‌ها و پتانسیل پزشکی در کشور است. خوشبختانه، در سال‌های اخیر وضعیت پزشکی کشور به شکل حیرت‌انگیزی رشد کرده است.

 

در حال حاضر، در حوزه سلول های بنیادی، پیوند اعضا، بایو تکنولوژی، نانو تکنولوژی، روش‌های مداخله جراحی قلب و عروق، روش های پیشرفته دندانپزشکی، روش‌های جراحی ستون فقرات، درمان نازایی و چشم پزشکی کشور ما نه تنها در میان 26 کشور آسیای جنوب غربی بلکه در مدیترانه شرقی پیشگام و سرآمد است.  متاسفانه، با وجود تمام ویژگی‌هایی که برشمردم، در سال‌های اخیر از این ظرفیت در راستای گردشگری سلامت بهره‌برداری نشده است.

 

این در حالی است که در شرایط فعلی بدون کمترین تغییر زیرساختی در نظام پزشکی، این ظرفیت را داریم که سالانه پذیرای 5/2 میلیون گردشگر سلامت را در کشور باشیم. من فکر می کنم، ضروری است تا وضعیت فعلی را تقویت کنیم و با نگاه تجاری به این عرصه وارد شویم. شاید تصور این موضوع برای برخی سخت باشد اما یک گردشگر سلامت 3 برابر گردشگر متعارف به کشور ارز وارد می کند. در بازار رقابتی حاکم بر حوزه گردشگری سلامت در دنیا، وضعیت فعلی به هیچ عنوان مطلوب نیست.


 در حال حاضر، سالانه چه تعداد گردشگر سلامت وارد کشور می شوند؟
آمارهای غیر رسمی حاکی از ورود تنها 400 هزار گردشگر به کشور است.


 فارغ از تعداد گردشگران سلامت که از طریق مرزهای رسمی وارد کشور می‌شوند، چه تعداد ایرانی سالانه به منظور درمان کشور را ترک می کنند؟
به سوال شما از 2 جنبه می توانم پاسخ دهم. اول گروهی هستند که با وجود تمام ظرفیت‌ها و امکانات پزشکی ترجیح می‌دهند روند درمان خود را در کشور دیگری طی کنند. مطمئناً، در این مورد افراد صاحب اختیارند و این موضوع ربطی به نظام پزشکی ندارد اما در مورد بیمارانی که با مجوز وزارت بهداشت کشور را به منظور درمان ترک کردند، باید بگویم که در سال گذشته تنها در هشت مورد وزارت بهداشت این نیاز را احساس کرد که بیمار به خارج از کشور فرستاده شود. به عبارت دیگر، وزارت بهداشت تنها بر هشت پرونده صحه گذاشت و بیمار را به سایر کشورها ارجاع داد. 


Comments

Popular posts from this blog

پل قدیم خرمشهر

توریسم سلامت در ترکیه

دره گلستان