هفت جاذبه گردشگری پرهزینه و البته شکستخورده دنیا
جزایر متروکه، درهای قفلخورده و مجتمعهای تفریحی خالی از سروصدا و شادی و تفریح مردم، نشانهای از شکست برنامهریزی و مدیریت در پروژههای عظیم گردشگری است که نمونهاش را در کشورهای زیادی میتوان یافت.
به گزارش روزنامه انگلیسی "دیلی میل" در گزارشی به بناهای تفریحی و اقامتی اشاره کرده است که زمانی با رویای جذب میلیونها گردشگر خارجی و داخلی کلید خوردند، اما اکنون به دلایلی چون تامین نشدن هزینههای ساخت و نیاز به بودجه فوقالعاده زیاد، متوقف و نیمهکاره رها شدهاند.
آنچه در ذیل آمده، هفت جاذبه گردشگری پرهزینه و البته شکستخورده است که در آمریکا، کرهجنوبی، دبی و آلمان تنها موجب ضرر مالی شدهاند:
هتل «هرمون» لاسوگاس/ هزینه = 170 میلیون پوند
هتل «هرمون» قرار بود برج مجلل 48 طبقه در شهر همیشه بیدار لاسوگاس باشد. شروع ساخت این بنا در سال 2008 آغاز شد، اما نقصانهایی در ساختار استیل این سازه، کارشناسان را به این نتیجه رساند که این آسمانخراش در برابر زلزلهای قوی آسیبپذیر خواهد بود.
هتل «هرمون» بخشی از یک پروژه پنج میلیارد پوندی بود، اما پس از نیمهکاره رها شدن، سوژهی شکایتی 241 میلیون پوندی شد. اکنون کمپانی «MGM» که ساخت این ساختمان 48 طبقه را بر عهده داشته، در حال صرف هزینهی 20 میلیون پوندی برای تخریب این بناست. این مبلغ گزافی برای هتلی است که هرگز افتتاح نشد.
«جزایر جهانی» دوبی/ هزینه = هشت میلیارد پوند
پس از موفقیت پروژه میلیاردی «پالم دوبی» که جزیرهای مصنوعی به شکل یک درخت بود، دولت ثروتمند امارات تصمیم گرفت چشم جهانیان را به خاورمیانه خیره کند. کار بر روی شبکهای از 300 جزیره پراکنده در سال 2003 آغاز شد. هدف از طرح این ایده، فروش این جزایر به ثروتمندان و ساخت جزایر به سبک مورد علاقهی آنها بود. اما با بحران اقتصادی که در آن سال رخ داد، ساخت این پروژه متوقف شد.
بیش از نیمی از «جزایر جهانی» به فروش رسیدهاند، اما توسعه این پروژه متوقف شده و بسیاری از این جزیرهها به حال خود رها شدهاند. سال 2011 بود که خبر رسید برخی از این جزایر در حال غرق شدن هستند و شرکت مالک آنها «دوبی ورلد»، به خاطر بدهی 15 میلیارد پوندیاش باید آنها را واگذار کند. پس از بهبود وضعیت اقتصادی، کار روی این جزایر از سر گرفته شد و مراحل تکمیل برخی از آنها تا اواخر سال 2013 ادامه داشت.
فرودگاه برلین/ هزینه = پنج میلیارد پوند
فرودگاه «برندنبرگ» برلین قرار بود دریچه جدیدی را برای سفر به آلمان باز کند. تصور میشد این فرودگاه جایگزین مدرنی برای فرودگاههای شونفلد و تگل باشد، اما با این که در ژوئن 2012 افتتاح شد، برنامه تمام پروازها با سه هفته و نیم تأخیر مواجه شد و این فرودگاه بدون استفاده باقی ماند.
این فرودگاه که قرار بود 900 میلیون پوند هزینه داشته باشد، به دلیل نقص در سیستم اطفای حریق به سرانجام نرسید و بودجهای دو میلیارد و 800 میلیون پوندی را به چالش کشید. پس از این جریان هم سازندگان فرودگاه «برندنبرگ» درخواست بودجهای 800 میلیون پوندی کردند و این داستان همچنان ادامه دارد.
Comments
Post a Comment