گردشگري سلامت

 گردشگري سلامت و درمان تا قبل از قرن هجدهم شناخته شده نبود. در تمام نقاط دنیا مانند انگلستان مردم برای درمان انواع بیماری از جمله بیماری‎های پوستی، کبدی و غیره به چشمه‎های آب گرم و چشمه‎های آب معدنی رجوع می‎کردند. البته این اتفاق تا قلب از قرن نوزدهم بیشتر جنبه تفریحی داشت. اما امروزه یکی از شاخه‎های مهم و پیشرفته گدشگری محسوب می‎شود.

دلایل و انگيزه‎هاي گردشگران اين حوزه:

  • بهبود و سلامت بدن و فكر (برنامه‎هاي کاهش وزن، سلامتي بدني بيشتر و مديريت استرس)
  • استراحت و تمدد اعصاب
  • استفاده از امكانات و خدمات پزشكي (مانند جراحي‎هاي تخصصي)
  • استفاده از ويژگي‎هاي آب و هوايي و طبيعي يك منطقه براي آرامش تن و روان

گردشگري سلامت

همانطور که مي‎بينيم گردشگران سلامت لزوما بيمار نيستند. در حقيقت بيشتر اين افراد به دنبال تقويت تن و روان و استفاده از امكاناتي براي اين منظور هستند. در اين ميان ارائه دهندگان خدمات در اين بخش به مشتريان خود را به اقدامات پيشگيرانه تشويق مي‎کنند.

طبيعت درمانی

يكي از شاخه‎هاي گردشگري سلامت، طبيعت درماني است که بر ويژگي‎هاي آب و هوايي و طبيعي منطقه تكيه دارد و پتانسيل‎هاي آن در ايران نيز بسيار ديده مي‎شود. استفاده از اثرات شفابخش چشمه‎هاي آب‎گرم براي درمان بيماري‎ها، در پزشكي نوین از جايگاه ويژه‎اي برخوردار بوده و توصيه مي‎شود. به همين دليل در سراسر جهان مناطقي که داراي چشمه‎هاي آب‎گرم حاوي املاح مفيد هستند، از جمله جاذبه‎هاي گردشگري محسوب مي‎شوند.

گردشگري سلامت

در ايران نيز شمار، کيفيت و پراکنش چشمه‎هاي آب‎گرم به گونه‎اي است که مي‎توانيد طبيعت درماني با استفاده از آب‎هاي طبيعي را به عنوان يكي از مهمترين منابع گردشگري کشور معرفي کند. بيشتر چشمه‎هاي آب‎گرم ايران در دامنه‎هاي البرز قرار دارد، با وجود اين، شمار چشمه‎هاي آب‎گرم در ديگر نقاط کشور نيز جالب توجه است. در ايران به جز چشمه‎ها، برخي ديگر از انواع طبيعت درماني، همچون لجن درماني نيز در مناطقي همچون درياچه اروميه و دامنه‎هاي کوه تفتان در بلوچستان رواج دارد.

يكي ديگر از شيوه‎هاي طبيعت درماني استفاده از نقاهتگاه‎هاي ييلاقي است که در ايران نيز معمول است. برخي از اين نقاهتگاه‎ها همچون ديلمان در گيلان، شانديز در مشهد و سردشت از شهرت ملي و براي مناطقي همچون کلاردشت از شهرت بين‎المللي برخوردارند. اما برخي از اين مناطق را مي‎توان به عنوان قطب بين‎المللي در نظر گرفت. مجموعه چشمه‎هاي آب گرم سرعين با توجه به کيفيت آب‎هاي آن و نيز جغرافياي طبيعي و چشم اندازهاي پيرامون قطعا مي‎تواند يكي از قطب‎هاي بين‎المللي طبيعت درماني در جهان باشد.

در سال‎هاي اخير اثر شفابخش لجن‎هاي اروميه نيز بازتاب محدودي در نشريات پزشكي جهان داشته است. همچنين شهرت جواهرده موجب شده است که به عنوان پررونق ترين نقاهتگاه يیلاقي همه ساله تابستان پذيراي ده‎ها توريست عرب به ويژه از کشور کويت باشد. کلاردشت نيز از اين نظر توفيقاتي داشته است. آب‎گرم گنو در استان هرمزگان نيز با توجه به نزديكي آن به منطقه خليج فارس و در صورت معرفي شايسته، مي‎تواند پذيراي علاقمندان به طبيعت درماني از شيخ‎نشين‎هاي خليج فارس باشد. البته بجز موارد نام برده شده، بيش از 10 آب‎گرم مهم کشور که در مقياس ملي مورد توجه اند، قابليت جهاني شدن را دارند.

Comments

Popular posts from this blog

پل قدیم خرمشهر

توریسم سلامت در ترکیه

دره گلستان