مقبره بداق سلطان

 مهاباد حاکمان زیادی را به خود دیده است و هر کدام نیز یادگاری از دوران حکومت بر جای گذاشته اند، از این رو آثار و بناهای تاریخی بسیاری در این شهر به چشم می خورد. هر کدام از این آثار، راوی تاریخ کهن مهاباد به شمار می روند و از این رو برای تاریخ شناسان و جامعه شناسان بسیار ارزشمند هستند. یکی از این بناهای مهم مقبره بداق سلطان است که در این بخش از مجله مستر بلیط می خواهیم به معرفی آن بپردازیم و مختصری نیز درباره این حاکم که بنا به نامش ساخته شده است، بنویسیم. بدون شک بازدید از یک مکان با داشتن اطلاعات درباره آن بسیار لذت بخش خواهد بود.

درباره مقبره بداق سلطان

بداق سلطان همواره به عنوان حاکم و پادشاهی نیک سرشت به یاد آورده می شود و اهالی مهاباد از او به خوبی و نیکی یاد می کنند. بسیاری از آثار تاریخی مهمی که اکنون در این شهر وجود دارد، در دوره حکومت وی ساخته شده اند. به عنوان مثال، مسجد سرخ مهاباد در همین دوره پی ریزی شده است. بداق سلطان بیش از 4 قرن پیش بر این منطقه حکومت می کرد و به دلیل تلاش هایی که برای آباد کردن این شهر داشت، هنوز هم بین اهالی این منطقه محبوب است و آرامگاه زیبایی نیز دارد که  به عنوان یکی از بناهای تاریخی شناخته می شود. در مکان هایی که جمعیت کمی دارند، اعتقادات جالبی وجود دارد. درون برخی از آجرهای این ساختمان حفره هایی ایجاد شده است که مردم محلی اعتقاد دارند اگر شخصی آرزو کند و سپس سنگی را درون این حفره ها قرار دهد و سنگ بتواند درون حفره باقی بماند، آرزویش برآورده می شود. برای آشنایی بیشتر با این مقبره تا پایان این مطلب با مستر بلیط همراه باشید.

درباره مقبره بداق سلطان

تاریخچه مقبره بداق سلطان

بداق سلطان از سال1060 تا 1111هجری، حاکم مهاباد بود. گفته می شود که وی در یکی از جنگ های شاه عباس صفوی در نزدیکی شهر ایروان فوت شده است اما چندین سال بعد سنگ نوشته ای را پیدا کردند که روی آن تاریخ فوت این حاکم گرانقدر، سال 1111 ثبت شده است. در حقیقت ساختمان اصلی بنا به صورت شمالی وجنوبی ساخته شده بود اما چون مدت زمان زیادی از ساخت آن می گذشت و همچنین خرابی هایی که طی جنگ های دوره های صفویه و بعد از آن، شکل گرفته بود، نیازمند بازسازی و مرمت بود و سرانجام در سال 1370 برای اولین بازسازی شد. بناهای این چنینی که در زمان های گذشته ساخته شده اند، از اهمیت زیادی برخوردارند و اکثر مسئولان در تلاشند تا بدون آسیب و تغییر به بافت اصلی، آن ها را مرمت و بازسازی کنند.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

این بنا در مجموع از آجرهای چهارگوش قرمز و ماسه و آهک و ملات ساخته شده و همین موضوع، در انسجام و استحکام آن بسیار جالب و بحث برانگیز است. علاوه بر این میزان مهارت پیشینیان به خوبی مشخص است که با چنین وسایل ساده ای، بنایی به این محکمی ساخته اند. به صورت کلی این مقبره از بخش های شمالی، جنوبی و اصلی تشکیل شده که در ورودی ایوان شمالی و جنوبی، طاق نماهای زیبایی برای تزئین، ساخته شده است. بخش مرکزی نیز شامل یک گنبد اصلی می شود که در مرکز این آرامگاه واقع شده است. علاوه بر مقبره بداغ سلطان، قبور دیگری نیز در اطراف این ارامگاه وجود دارند که افراد قدیمی این شهر معتقدند یکی از آن ها، متعلق به شخصی نیکوکار بوده که در زمان این حاکم، زندگی می کرده است و به دلیل احترامی که اهالی برای او قائل بودند، در این مقبره وی را دفن کرده اند.


https://mrbilit.com/mag/tomb-of-badaq-sultan/

Comments

Popular posts from this blog

پل قدیم خرمشهر

توریسم سلامت در ترکیه

دره گلستان